Ahad, 19 Julai 2009

-PERISTIWA PENENTANGAN TOK JANGGUT.
1:Pada 28 April 1915
a)Pegawai Daerah Pasir Puteh,Encik Latiff telah menghantar Sarjan Che Wan untuk menangkap Tok Janggut kerana dituduh enggan membayar cukai.
b)Sarjan Che Wan terbunuh dalam pergaduhan dengan Tok Janggut.
2:Pada 29 April 1915
a)Tok Janggut,Engku Besar Jeram,Penghulu AdamHaji Said dan Che Ishak Merbol telah melancarkan serangan keatas Pasir Puteh dan berjaya menawannya.
b)Mereka mengisytiharkan Engku Besar Jeram sebagai Raja.Tok Janggut sebagai Perdana Menteri dan Che Ishak sebagai pegawai Daerah Pasir Puteh.
3:Pada 9 Mei 1915
a)British telah menawarkan hadiah sebanyak 500 dolar kepada sesiapa yang berjaya menangkap Tok Janggut dan orang kanan beliau sama ada hidup atau mati.
4:Pada 23 Mei 1915
a)British bertindak membakar rumah Tok Janggut dan pengikut-pengikutnya kerana enggan menyerah diri.
b)Tok Janggut membalas tindakan tersebut dengan menyerang Pasir Puteh.
5:Pada 24 Mei 1915
a)British telah menyerang Tok Janggut dan berkubu di Kampung Dalam Pupuh,Saring.
b)Tok Janggut terkorban dalam pertempuran tersebut.
c)Mayatnya telah diarak ke seluruh pekan Kota Bharu sebelum digantung di Padang Balai Besar,Kota Bharu dalam keadaan kepala ke bawah selama empat jam.
d)Mayat beliau kemudiannya dikebumikan di Pasir Pekan.

12 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Majoriti yang amat terbesar dpd rakyat Kelantan tidak sokong Tok Janggut. Sultan Kelantan dan para pembesar Kelantan sokong British. Umat Islam Kelantan yang sokong Tok Janggut hanyalah penduduk Jeram, Pasir Puteh, dan Padang Pak Amat saja.

    Selepas kekalahan pemberontakan itu, rakyat Kelantan tidak bangkit lagi. Kesemuanya sokong British. Tok Kenali pada masa itupun sokong Sultan Kelantan talibarut British. Kesemua murid Tok Kenali junjung British.

    Seluruh rakyat Kalantan mengenali kebangkitan Tok Janggut sebagai Musuh Tok Janggut' yang bermaksud bahawa Tok Janggut memusuhi Sultan Kelantan yang sah. Tok Janggut pada masa itu sehingga tahun awal 1960 an dianggap sebagai orang jahat oleh rakyat Kelantan. Zaman akhir tahun 1960 an barulah beliau diterima oleh generasi baru Kelantan sebagai hero kita. Dulu Melayu kita bodoh kerana mudah ditipu oleh orang puteh dan talibarut mereka. Sekarang kita semakin bodoh kerana mudah ditipu oleh UMNO dan DAP. Hang Tuah sepatutnya berkata - "Tak akan Melayu hilang dpd sifat bodohnya!"

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Kenapa dengan korang ni

    BalasPadam
  5. Sya berhrap ia dapat membantu Sya membuat projek sya

    BalasPadam